Experimentálne overovanie

Táto metodika vznikla ako reakcia na dlhodobo nepriaznivý trend v parametroch čitateľskej gramotnosti v populácii slovenských školákov.

Funkčné čítanie s porozumením otvára okná a dvere do sveta. Schopnosť porozumieť a kriticky vyhodnotiť informácie je predpokladom úspešného plnohodnotného fungovania v živote. Je dôležité venovať im plnú pozornosť od začiatku, aby deti mohli svoje okná a dvere otvárať dokorán, aby ich nemali len pootvorené či dokonca privreté…
Metodika vychádza z dlhodobej výskumnej práce v oblasti vývinu čítania a hovorenej reči v zahraničí aj na Slovensku. Je výsledkom viacročnej intenzívnej spolupráce logopédov, psychológov a pedagógov. Stavia na fakte, že čítanie je predovšetkým jazyková schopnosť a je to schopnosť veľmi komplexná. Úspešne sa môže rozvíjať len na pevných základoch zrelej hovorenej reči. V ranom a predškolskom veku sa kľúčovo zdôrazňuje komunikácia a najmä jazykové schopnosti ako dôležitá súčasť vývinu dieťaťa. V slovenskom školskom systéme sa, bohužiaľ, prechodom do školského prostredia práve tento dôležitý prvok rozprávania a systematického rozvíjania jazykových schopností detí úplne vytráca.

Nadväzuje na čiastočnú slovenskú adaptáciu práce D. B. Eľkonina, ktorá sa v predškolských zariadeniach využíva na rozvíjanie fonematického uvedomovania (Mikulajová, Dujčíková, 2001). Je kompletnou adaptáciou aktualizovanej Eľkoninovej metodiky pre prvý ročník základnej školy (Eľkonin, Cukerman, Bugrimenko, 2010) na slovenský ortografický systém. Táto adaptácia je zároveň rozšírená o veľkú oblasť rozvíjania rozprávania a porozumenia počutého – naratívnych schopností. Cielene od začiatku cez úrovne slov, viet, krátkych textov a komplexných dlhších textov vedie deti k porozumeniu prečítaného.

Sme hrdí na to, že metodika vznikla z iniciatívy a presvedčenia nadšencov pracujúcich v „teréne“, nie na objednávku ministerstva alebo vydavateľstva. Jej existencia a efektivita sú podložené dátami nazbieranými v rámci overovacej randomizovanej zaslepenej štúdie, ktorú sme realizovali v rokoch 2012 — 2015 vďaka finančnej podpore Agentúry na podporu výskumu a vývoja Slovenskej republiky. O overovacej štúdii podrobnejšie píšeme v kapitole Príbeh šlabikára.
Sme neochvejne presvedčené, že reforma a ozdravenie slovenského školského systému musia vychádzať hlavne zdola.
Je potrebné vytvoriť tlak na transparentnosť a racionálnosť procesov rozhodovania, okrem iného aj vo vzťahu k učebniciam a obsahu kurikula.

Náš šlabikár prináša prvákom viac jazykovej práce, viac kritického myslenia, viac práce s textom v kontexte hry a objavovania. Veríme, že prispejeme k modernizácii a zefektívneniu ich učenia.